برنامه وزارتخانهها در حوزه بهینهسازی مصرف سوخت هنوز مشخص نیست و وزارت نفت هم کماکان اقدامی در بهینهسازی انجام نداده است، در این راستا، جمعی از خبرنگاران دغدغهمند با هشتگ «بهینهسازی مصرف سوخت» در فضای مجازی، بر اهمیت این موضوع تاکید کردند.
رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت: مصرف بنزین آزاد طی سه سال اخیر رشد صعودی داشته و هم اکنون حداقل ۵۰ درصد بنزین مصرفی کشور به نرخ آزاد است که کلانشهر تهران رتبه اول تقاضای مصرف بنزین آزاد در کشور است.
وزارت نفت اعلام کرد: دغدغه اصلی وزارت نفت تأمین بنزین مورد نیاز کشور بوده و تنها محموله صادراتی از سوی وزارت نفت مربوط به فروردین امسال و در رینگ صادراتی بورس انرژی بوده است.
جمع بندی آمار رسمی در دسترس و آمار غیررسمی و شنیدهها، حکایت از وقوع یک نابسامانی بنزینی دارد که منجر به واردات زودتر از تصور بنزین برای مدیریت عرضه و تقاضا خواهد شد؛ زمزمههایی نیز از آغاز واردات بنزین از یک کشور همسایه بهگوش میرسد.
رئیس کانون انجمنهای صنفی جایگاهداران گفت: سال گذشته میانگین فروش؛ البته با در نظر گرفتن کرونا حدود 76 تا 77 میلیون لیتر در روز بود در حالی که این رقم در سال جاری بسیار بالاتر و حتی در یک روز به حدود 130 میلیون لیتر هم رسید.
با توجه به اختلاف قیمت بنزین آزاد و سهمیهای با قیمت سی.ان.جی، میتوان با جایگزین کردن بنزین با گاز طبیعی در سبد سوخت خودروها تا ۷۰ درصد صرفهجویی در هزینه سوخت خودروها محقق کرد.
بروز سیلاب و مشکلاتی که در پی آن در ترددهای جادهای شهری و بینشهری رخ داد، موجب بروز اختلال در عرضه مستمر بنزین در کمتر از ۱۰ درصد جایگاههای عرضه شد که به گفته رئیس صنف جایگاهداران، این مشکلات موقتی بوده و کاملا رفع شدهاند.
مصرف بنزین در خودروهای داخلی دو برابر میانگین جهانی است که این موضوع ایران را از درآمد سالانه 270 هزار میلیارد تومانی از طریق صادرات بنزین محروم کرده است.
قیمت یک دلاری بنزین فوب خلیج فارس و دلار ۲۸ هزار تومانی در کنار بنزین یارانهای در ایران باعث شده تا دولت سالانه ۹۵۴ هزار میلیارد تومان یارانه در این حوزه پرداخت کند که معادل ۶۳ درصد از بودجه عمومی در سال جاری است.
درحالی ۵ سال گذشته کشور نیازی به واردات بنزین نداشت و حتی رتبه اول تولیدکنندگان بنزین را در میان کشورهای اوپک بدست آورد اما این روزها تولید جوابگوی مصرف نیست.
مدیر عامل اسبق شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی گفت: پتروشیمیها برای تولید بنزین طراحی نشدهاند، میزان آروماتیک و ترکیبات حلقوی پتروشیمیها بالا و در حد 70 تا 80 درصد بوده که برای محیط زیست مضر است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: یکی از راههای تامین بنزین واردات است، یعنی اگر نتوانیم با سیاستهای سهمیهبندی، تشویق مردم، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و شیوههای مرسوم مصرف را کنترل کنیم حتما باید به واردات اقدام کنیم که البته این احتمال کم است